Entradas

Socio-emotional education: Neuroeducation & Coaching.

Imagen
Socio-emotional education: Neuroeducation & Coaching. By Gise Lopez The word emotion comes from the Latin verb emovere, which means to move, which makes us think that each emotion leads us directly to an action. This action/reaction can be moving away from or getting closer to a stimulus, person or situation. Then, we can link our body with a specific type of behaviour directly related to registering and expressing a particular emotion. The environment in which any teaching-learning experience occurs (not only in the school environment) must consider that emotions are present. Children, youth and adults are all social beings with primary and secondary emotions. CEREBRUM specialists explain to us how emotions are subdivided: Primary emotions: Those that do not need to connect with consciousness or cognition are present in animals and humans. Six primary emotions have been described: joy, sadness, fear, anger, surprise, and aversion (disgust). Secondary emotions: Also known as learne...

Educación socioemocional: Neuroeducación & Coaching.

Imagen
  Educación socioemocional: Neuroeducación & Coaching.  Por Gise López La palabra emoción viene del verbo latino emovere, que significa moverse, lo que nos hace pensar que cada emoción nos lleva directamente a una acción. Esta acción / reacción puede ser alejarse o acercarse a un estímulo, persona o situación. Es entonces que podemos vincular nuestro cuerpo con un determinado tipo de conducta directamente relacionado al registro y expresión de una emoción específica. El entorno en el que se desarrolle toda experiencia de enseñanza aprendizaje (no solo en ámbito escolar) debe considerar que las emociones están presentes. Niños, jóvenes y adultos, somos todos seres sociales y con emociones primarias y secundarias. Los especialistas de CEREBRUM nos explican cómo se subdividen las emociones: Emociones primarias: Aquellas que no necesitan conectarse con la consciencia o la cognición, y están presentes en los animales y humanos. Se han descrito seis emociones primarias: alegría,...

Executive functions: planning, organising and self-regulation. Neuroeducation & Coaching.

Imagen
  Executive functions: planning, organising and self-regulation. Neuroeducation & Coaching. By Gise Lopez “Initially, psychology and education observed that IQ explained academic performance. However, neuroscience research has highlighted the fundamental role of executive functions in learning". (CEREBRUM 2021) That is, the functionality of an individual in a society does not only depend on IQ. Self-management skills are increasingly taking centre stage in a society that asks us for results at an exponential growth rate. The brain, the orchestrator of our cognitive-emotional and social interaction, has a specific area reserved for these processes: neural circuits in the prefrontal lobe. It is here where the organisation of action and thought are born. But how important is organisation and planning for life? How do you determine the success or development of a child, student, youth or adult within your age group? The ability to organise our thinking, plan our tasks and execute ...

Funciones ejecutivas: planificar, organizar y autorregulación. Neuroeducación & Coaching.

Imagen
Funciones ejecutivas: planificar, organizar y autorregulación. Neuroeducación & Coaching. Por Gise López “Inicialmente, la psicología y la educación consideraban que el coeficiente intelectual explicaba el desempeño académico. Sin embargo, actualmente, las investigaciones en neurociencia han puesto de relevancia el papel fundamental de las funciones ejecutivas en el aprendizaje”. CEREBRUM 2021 Es decir, la funcionalidad de un individuo en la sociedad no solo depende del coeficiente intelectual. Las habilidades de autogestión cada vez toman más protagonismo dentro de una sociedad que nos pide resultados a una velocidad de crecimiento realmente exponencial.  El cerebro, orquestador de nuestra interacción cognitiva - emocional y social, tiene reservada una zona específica para estos procesos: circuitos neuronales en el lóbulo prefrontal. Es aquí donde la organización de la acción y del pensamiento nacen. Pero, ¿Cuán importante es la organización y planificación para la vida? ¿Cómo...

Estrellas en la tierra: Descubramos el potencial y volvámonos complices del talento.

Imagen
  Like stars on Earth Film: Like stars on Earth Por Gise López. Es mejor poner los ojos en lo que tenemos y no en lo que nos falta. Pero cuán difícil y duro puede ser para cada familia llevar una condición NEURODIVERSA permanentemente. Más aún cuando la sociedad se encarga día a día de recordarles que algo no anda bien, que ese niño no encaja en el criterio de éxito ya establecido. Los padres tenemos la oportunidad de mirar a nuestros hijos y aceptarlos "tal y como son" aunque en muchos casos sea abrumador. Pero, ¿Debemos culparnos? ¿Acusarnos? ¿Proyectarnos en nuestros hijos? y por eso negar lo que vemos? Este precioso film nos ayuda a empatizar con cada uno de los agentes participantes en la dinámica de un niño neurodiverso: mamá, papá, hermano mayor, maestros y compañeros de clase. Cada uno desde su propia experiencia, traumas, taras, prejuicios y pretextos cumple un rol fundamental.  Te invito a disfrutar este film con ojos de apertura, pensamiento flexible y siempre empa...

Neuroeducation & Coaching: Taking charge of myself.

Imagen
Neuroeducation & Coaching: Taking charge of myself. By Gisela Lopez Insisting on searching for models, plans or strategies to apply with our children or students makes parents and teachers active individuals and in permanent movement. We look for models that make our little ones become better people. But what about us? Who prepares or organises our action plan? Who or what personalises our learning? Do we let ourselves be carried away only by the day-to-day? Do we live automatically or take the reins of our thoughts and projects? We always hear the phrase: "To change the world, you must change first", "The system is to blame; I am just a victim of the system", "I am like this", or also "They do not give me the opportunities I deserve" among other ideas along the same line of thought. All these statements contain learning. Let's be clear that all personal change is the sole and entire responsibility of the individual who wants to achieve i...